درحال بارگذاری...

چرا درختان دچار توقف رشد می شوند؟

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

چرا درختان دچار توقف رشد می شوند؟


چرا درختان دچار توقف رشد می شوند؟

مانند هر موجود زنده دیگر دلایل بسیار مختلفی برای رشد و یا عدم رشد درختان وجود دارد. درختان ذاتا دوست دارند که شاخه و برگ بیشتری تولید کرده و در نتیجه سهم بیشتری از نور داشته باشد. در واقع تولید شاخ و برگ جدید به درختان کمک می‌کنند تا با راندمان بهتر نور را جذب کرده و توسط آن ها مواد قندی را در داخل خود پرورش دهند.


گونه و رقم درخت

 شاید مهمترین فاکتوری که میزان رشد یک درخت را تعیین می کند ظرفیت ژنتیکی آن و به تعبیر دقیق تر گونه و رقم درخت است. یک درخت ممکن است در ذات خود گیاهی کم رشد باشد، به طور مثال نهال هایی که روی پایه های کوتاه کننده پیوند می شوند ممکن است رشد محدودی داشته و خیلی مرتفع نشوند. بنابراین ژنتیک گیاه مهمترین امری است که میزان رشد یک گیاه را مشخص می نماید چنانچه گیاه در ذات خود گیاهی پر رشد باشد اما در شرایط خاص ما دچار توقف رشد شده است بایستی به آن رسیدگی کرد.

عمق خاک

 یکی از عمده دلایل ای که باعث توقف رشد نهال ها و درختان می شود عمق کم خاک است .گیاهان وقتی رشد می کنند که ریشه آنها دارای حجم کافی و عمق مناسب در خاک باشند. چنانچه یک خاک کم عمق بوده و یا در اعماق خود دچار فشردگی و یا سخت شدگی باشد، ریشه نیز نمی تواند به لایه های جدید نفوذ کند و در نتیجه مانند گیاهی که در داخل یک گلدان بزرگ قرار داده شده است رشدش محدود می شود. توجه به نوع خاک برای احداث باغات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و یکی از این توجهات تهیه پروفیل خاک جهت بررسی عمق مفید خاک می باشد.

 کمبود مواد غذایی

 کمبود مواد غذایی در خاک می تواند یکی از دلایل توقف رشد گیاهان باشد. سه عنصر فسفر، نیتروژن و روی نقش بسیار اساسی در رشد رویشی گیاهان دارد. به طور مثال چنانچه زمین شما دچار کمبود فسفر باشد تولید ریشه های جدید در درخت دچار اشکال شده و در نتیجه رشد درخت متوقف می شود. نیتروژن عنصر اساسی در تولید شاخ و برگ است و کمبود آن علاوه بر ایجاد زردی بر روی برگ ها باعث عدم رشد اندام هوایی نیز می شود.

 آفات و بیماری ها

 آفات و بیماری هایی که به ریشه و آوند ها حمله می کنند، نقش بسیار مهمی در توقف رشد درختان میوه ایفا می کند. لاروهای چوبخوار و ریشه خوار و همچنین پژمردگی های آوندی و پوسیدگی های ریشه از جمله مهمترین مواردی هستند که رشد درختان میوه را محدود می کنند. این موارد در آلودگی های شدید ممکن است باعث خشک شدن کامل درختان نیز بشود. کرم سفید ریشه، پژمردگی های فوزاریومی، کرم های پوست خوار، کرم خراط، پوسیدگی آرمیلاریایی و پوسیدگی سفید ریشه از جمله مهمترین آفات و بیماری هایی هستند که می توانند باعث توقف رشد گیاهان شود.

آبیاری نامناسب

 کمبود یا بیشبود آبیاری و یا عدم رعایت برنامه مناسب برای آبیاری باعث می شود که ریشه درختان دچار آسیب شده  و در نتیجه رشد گیاه متوقف شود. کمبود آب باعث خشکی ریشه های معین و کاهش راندمان جذب ریشه گیاه می شود و درجه اندام‌های هوایی نمی توانند به صورت مستمر رشد کنند. بیش بود آبیاری نیز باعث می شود تا ضمن تنبل شدن ریشه ها و سطحی ماندن آنها احتمال پوسیدگی های ریشه نیز افزایش یابد چرا که در آبیاری های سنگین و بیش از حد به خصوص در خاک های رسی فضایی برای تنفس ریشه ها وجود نداشته و در ریشه ها دچار آسیب می شوند.

نتیجه گیری

 فاکتورها و عوامل بسیار گوناگونی در رشد بهینه درختان موثر است. توقف رشد ممکن است در هر مرحله‌ای از رشد گیاه اتفاق بیفتد و محدود به نهال ها نیست بنابراین لازم است که باغ خود را به صورت دائمی رصد کرده و مشکلات آن را پیدا کنیم. توجه ویژه به عملیات باغداری شامل آبیاری مناسب استفاده از کودها و سموم شیمیایی و همچنین توجه به افزایش حاصلخیزی خاک از جمله مواردی هستند که باغداران بایستی مد نظر داشته باشند.

 برای سم پاشی صحیح و هوشمند باغات بهترین روش استفاده از پهپادهای کشاورزی است. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 09366288728 تماس حاصل فرمایید.

 

 

 

 

 


کاربر سیرنگ، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


کاهش رشد درختان توقف رشد پهپاد سیرنگ کشاورزی مدرن سم پاشی درختان

این مطالب را هم بخوانید!

محلولپاشی برگی زمان جذب‌عناصر...

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

استفاده های مختلف از نعناع

آیا میدانید استفاده های مختلف نعناع در درمان مشکلات گوارشی چیست؟ ## استفاده‌های مختلف نعناع در درمان مشکلات گوارشی نعناع یک گیاه دارویی با خصوصیات درمانی بسیار است و در موارد مختلفی برای حفظ سلامت گوارش به کار می‌رود. در زیر به بررسی استفاده‌های مختلف نعناع در درمان مشکلات گوارشی پرداخته می‌شود:...

ادامه مطلب »

امکانات تولید بهره وری بالا

میدانید بهره وری بالا در واحد‌های کوچک کشاورزی چیست؟ در مورد بیوتکنولوژی و اصلاح ژنتیکی چه میدانید؟ . بیوتکنولوژی و اصلاح ژنتیکی: اصلاح ژنتیکی گیاهان و دام‌ها به منظور افزایش عملکرد و مقاومت به بیماری‌ها و شرایط محیطی، به کشاورزان کمک می‌کند تا محصولات با کیفیت و بیشتری تولید کنند.

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116